Metafora

7-11-2012 (Gossip)

 

 

 

Το πιο αντιπροσωπευτικό συγκρότημα φλαμένκο της Ισπανίας έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης για να παρουσιάσει τη νέα του δουλειά σε χορογραφία και σκηνοθεσία Ruben Olmo. Metáfora: Μια παράσταση που έως τώρα έχει ενθουσιάσει το κοινό κι έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές σε όλα τα θέατρα που έχει φιλοξενηθεί ανά τον κόσμο.

Το φλαμένκο αποτελεί την κινητήρια δύναμη της κουλτούρας της Ανδαλουσίας, είναι ένα από τα στοιχεία που τη χαρακτηρίζουν τόσο εντός, όσο και εκτός συνόρων. Το φλαμένκο για την Ανδαλουσία είναι ένα πλατιά δημοφιλές βίωμα, που από το 2010 αποτελεί και μέρος της ¶υλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ουνέσκο. (Intangible Cultural Heritage of UNESCO.) 

To Ballet Flamenco de Andalucía είναι ο ανώτερος θεσμικός εκπρόσωπος της τέχνης του φλαμένκο και εκτελεί χρέη «Πρέσβη» από την ίδρυσή του, εδώ και δεκαεπτά χρόνια.  Κατά τη διάρκεια αυτή, το Ballet Flamenco de Andalucía αποτέλεσε το καλύτερο μέσο για να διαδοθεί η τέχνη του φλαμένκο παγκοσμίως, αφού βρέθηκε σε σημαντικές σκηνές ανά τον κόσμο και έχει λάβει μέρος σε μεγάλα φεστιβάλ χωρών όπως οι ΗΠΑ, Αργεντινή, Κούβα, Γαλλία, Ιταλία, Ουγγαρία, Ελβετία, Ιαπωνία.

«Ο χορός είναι μια μεταφορά της σκέψης», όπως διατύπωσε ο Νίτσε, που θέτει την πτήση των πουλιών ενάντια στη βαρύτητα του ανθρώπινου είδους, το οποίο είναι ανεπανόρθωτα συνδεδεμένο με την απτή πραγματικότητα. Ο χορός είναι αυτό που παραμένει μέχρι «τις τελευταίες στάχτες», λέει ο  Federico García Lorca στο έργο του  «Poet in New York». Ο χορός δίνει φτερά στο σώμα και το πνεύμα. Μας φέρνει πιο κοντά στους αγγέλους. Ως εκ τούτου, για τη σκηνογραφία του «Metáfora», το πρώτο μπαλέτο που δημιουργεί και σκηνοθετεί ο Rubén Olmo για το Ballet Flamenco de Andalucía, ο σκηνογράφος Juan Ruesga σχεδίασε δύο αντίθετα στοιχεία.  

Αφενός, το διανοούμενο είδωλο ενός νευρώνα και αφετέρου ο σχεδόν θρησκευτικός χώρος μιας Μαυριτανικής αυλής που προσδιορίζει το ναό μιας παράδοσης βαθιά ριζωμένης στο παρελθόν που όμως πετά απαραιτήτως προς το μέλλον. Όλα αυτά, σ’ ένα σαφές αφιέρωμα σ’ αυτό που ήταν ο χορός του φλαμένκο, αλλά και σ’ αυτό που είναι, από τη σχολή του μπολερό ως αρχέγονη καταγωγή μέχρι την ερωτοτροπία με τις σύγχρονες χορογραφίες που το φέρνουν σε στενότερη επαφή με άλλους κόσμους και άλλα είδη. Είναι ένα σεμνό, αλλά σκόπιμο αφιέρωμα σε ιστορικές φυσιογνωμίες όπως οι Ángel Pericet, Pilar López και Antonio.  

Τα υπέροχα κοστούμια που φορούν τα μέλη του θιάσου κατά τη διάρκεια όλης της παράστασης είναι επιβλητικά, ενώ ιδιαίτερη σημασία έχει η έντεχνη λαϊκή μουσική που συνοδεύει τους καλλιτέχνες - Rocío Molina και Pastora Galván μαζί με τον ίδιο τον Rubén Olmo – καθώς και το νέο και ικανότατο corps de ballet. Ένα ταξίδι στο θέαμα και την ακρόαση ανάμεσα σε ρομάντζες και καντίνας, τάνγκο της Γρανάδας, μπουλερίας, φλαμένκο βαλς, βερδιάλες ή ζάμπρας. Είναι ένα μπαλέτο τόσο κομψό και δυναμικό, αποτελούμενο από τη δύναμη της καρδιάς και το ταλέντο της λογικής.  Πρόκειται για μια αλληγορία της ζωής, την ηχώ της ανθρώπινης ύπαρξης, που αρνείται να παραμείνει για πάντα στην ασφάλεια του σπηλαίου της και εξερευνά άλλους κόσμους που ίσως υπάρχουν μέσα της και έρχεται να δώσει νόημα σε αυτό και ο ίδιος ο Νίτσε είπε: «Πιστεύω μόνο σ’ ένα Θεό που χορεύει».

Η δεκαεπτάχρονη ιστορία του Ballet Flamenco de Andalucía έχει σηματοδοτηθεί από πολλές διακρίσεις, όχι μόνο από το κοινό και τους κριτικούς, αλλά και πολλά θεατρικά βραβεία. Το Μπαλέτο έχει λάβει το Εθνικό Βραβείο Χορογραφίας για την παραγωγή που σκηνοθέτησε η María Pagés “El Perro Andaluz” και αρκετές χορογραφίες της Cristina Hoyo s- κατά τη διάρκεια της σκηνοθετικής της θητείας στο Μπαλέτο - ήταν υποψήφιες για τα Θεατρικά βραβεία MAX. Ανάμεσά τους, η “Yerma”, που έλαβε το βραβείο MAX στην κατηγορία καλύτερης χορεύτριας/ερμηνεύτριας  και το “Romancero Gitano” που ανακηρύχτηκε η πιο δημοφιλής παράσταση του 2006.

Το συγκρότημα αποτελεί μια αστείρευτη πηγή ταλέντων από την οποία προέρχονται ορισμένοι από τους πιο εξαιρετικούς χορευτές του φλαμένκο, όπως οι Israel Galván, Isabel Bayón, Rafael Campallo, Belén Maya, Rafaela Carrasco, Fernando Romero, Mercedes Ruiz και María José Franco.
 


Κριτικές για την παράσταση
 
«…Κατά την ανάπτυξη των διάφορων ομαδικών συνθέσεων, οι οποίες είναι κομψές με υπολογισμένες χορογραφίες, με συμμετρική γεωμετρία και γεμάτες φαντασία, ανακαλύπτουμε διαδοχικές επικλήσεις σε κορυφαίους χορευτές του είδους. Μίμηση ή αφιέρωμα; Το τέλος του έργου καθιστά σαφές το δεύτερο: από τον Pastora Imperio μέχρι τον Mario Maya, με τους Pilar López, Carmen Amaya, Antonio, Matilde Coral, Güito, Farruco, Gades… Φαίνεται πως ο Olmo έχει εξομοιωθεί με αυτή την κληρονομιά, και θέλησε να τη θυμηθεί και να τη διεκδικήσει.»
Fermín Lobatón, El País, 25/02/2012

«Μια παράσταση που δουλεύτηκε στη λεπτομέρεια, ακριβής, προσεγμένη, με εξαιρετικούς φωτισμούς και ενισχύει τον υψηλού επιπέδου χορό καθ’ όλη τη διάρκειά της.»
La Flamenca, Φεβρουάριος 2012

 «…Συμπέρασμα: μια αξεπέραστη παράσταση που γοήτευσε το κοινό, το οποίο στο τέλος χειροκροτούσε όρθιο ευχαριστώντας για την κορυφαία επίδειξη ποιότητας και ταλέντου των είκοσι καλλιτεχνών, των μελών της Metáfora…»
Martín Corpas, Novapolis, Agenda Cultural Almería, 16/04/2012

«Η Metáfora είναι αναμφίβολα η απτή απόδειξη του πλούτου του χορού και του μέλλοντός του στην Ανδαλουσία.»  
Marta Carrasco, ABC Seville, 20/04/2012

«Η παρουσίαση της παράστασης Metáfora έκανε τους θεατές να σηκωθούν όρθιοι μετά από μια άρτια και επιτυχή επίδειξη τεχνικής προετοιμασίας και χορογραφικής υπεροχής, που συνοδεύονταν από την υπέροχη μουσική και τις όμορφες συνθέσεις του Agustín Diassera, «Danza como metáfora del pensamiento» και «Metáfora», απ’ όπου πήρε το όνομά της και η παράσταση. Ο Rubén Olmo, σκηνοθέτης και χορογράφος του συγκροτήματος, εξήγησε μέσω του σώματός του γιατί «ο χορός είναι μια μεταφορά της σκέψης» και, συγχρόνως, τοποθέτησε το φλαμένκο εκεί που του αξίζει στην παγκόσμια κληρονομιά του χορού. Το εξαίσιο σόλο του, που μας εισάγει στη Metáfora, ξεκινά από την τεχνική ουσία του Μπαλέτου για να εξερευνήσει διακριτικά τις απαιτητικές κινήσεις της σχολής του μπολερό και την ευαίσθητη πλαστικότητα του στυλιζαρισμένου χορού.»
La Voz de Almería, 17/04/2012

«Αυτό που πρέπει να τονίσουμε για την εξέλιξη της παράστασης είναι η διπλή πρόταση μουσικής και χορογραφιών. Ο Rubén επέλεξε να συναρμολογήσει ένα δικέφαλο ζώο με τη μία όψη σκληρή από τις ακμές του φλαμένκο, ενώ η άλλη είναι ηπιότερη λόγω του κλασικού και του Ισπανικού χορού. Ο Rubén σκηνοθέτησε, χορογράφησε και χόρεψε επιτυχώς. Δεν υπάρχουν αν ή αλλά: είναι ένα μάθημα χορού.»
Javier Prieto, La voz digital, 25/05/2012

 «Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι κάτι τόσο βαθύ και αυθόρμητο, όσο το φλαμένκο, ίσως ο λιγότερο διανοούμενος χορός απ’ όλους, μπορεί να υποστεί τέτοια μεταμόρφωση. Η έντονη ενέργεια, τα χρωματιστά φορέματα, τα θεαματικά βολάν και τα κρόσσια προσδίδουν στους χορευτές μία κίνηση που συγκρίνεται μόνο με μαγικά και εξωτικά πουλιά. Το τραγούδι, που σπάει σε βογκητά, οι γνώριμες χορδές της Ανδαλουσιανής κιθάρας των David Carmona και Manuel de la Luz, οδηγούν μετά από πέντε συγκινητικά και άψογα χορευτικά σε κάτι εντελώς διαφορετικό…»
Redacción, Guía Cultural, 07/06/2012

«Η Metáfora είναι μια άψογη παράσταση με στιλιστική ποικιλία που προσφέρει το θέαμα του χορού του φλαμένκο με στοιχεία κλασικά και φολκλόρ».
Silvia Calado, Flamenco world, Φεβρουάριος 2012

«Η Metáfora δείχνει να είναι όμορφη και πλαστική, επίσημη, καλοφτιαγμένη στην τελειότητα. Εναλλάσσονται μια σειρά από εντυπωσιακά κοστούμια και τοπία γεμάτα ποίηση και χρώματα, ενώ μοναδική αξίωση είναι η απόλαυση και η ομορφιά».
Francisco Sánchez,  Diario de Jerez, 02/24/2012

 

Metáfora
Χορογραφία: Rubén Olmo
Σχεδιασμός κοστουμιών: Eduardo Leal Ruiz
Σκηνογραφία: Juan Ruesga
Σχεδιασμός Φωτισμού: Juan Gómez Cornejo
Σχεδιασμός Ήχου: Enrique González
Μουσική Σύνθεση: David Carmona
Ενορχήστρωση: Agustín Diassera

Διανομή
Ruben Olmo
ΣΟΛΙΣΤΕΣ
Patricia Guerrero, Eduardo Leal
ΧΟΡΕΥΤΡΙΕΣ
Sara Vázquez, Ana Agraz, Marta Arias, Mónica Iglesias, Maise Márquez
ΧΟΡΕΥΤΕΣ
Juan Carlos Cardoso, Ángel Fariña, Fernando Jiménez, Álvaro Paños
ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ:
Fabiola, Manuel  “El Zambullo
ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
David Carmona, Manuel de la Luz
ΚΡΟΥΣΤΑ
David “Chupete”


Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης: 6 – 7 Νοεμβρίου

Εισιτήρια: 15€ - 40€


<< επιστροφή στην προηγούμενη σελίδα  Share on Facebook